UPS! - unikali patirtis Suomijoje

Paskelbta 2019-12-18

 

Paskutinėmis rudenio dienomis Šiaulių sanatorinės mokyklos mokytojos Anželika Grigaliūnė, Rasa Gudaitė Fediuk ir Asta Veikutienė dalyvavo darbo stebėjimo vizite Suomijoje pagal „Erasmus+“ KA1 programos projektą “Kokybiškas įtraukusis ugdymas – pozityvus mokytojo profesionalumas kiekvieno mokinio ugdymo(-si) sėkmei”, kur sėmėsi šios šalies mokyklų patirties. Mokytojos lankėsi Kauniainen miestelio pagrindinėje Kasavuoren („Svajonių“) ir pradinėje Mäntymäki mokyklose, stebėjo ugdymo procesą, bendravo su šių mokyklų pedagogais.

Vaikai Suomijoje lankyti mokyklą pradeda nuo septynerių metų ir pradinis mokymas trunka iki 6 klasės. Mokinius moko vienas mokytojas. Nuo 7 klasės įvedama dalykinė mokymo sistema ir pagrindinio ugdymo pakopa trunka iki 9 klasės. Atmosfera, kuri vyrauja Suomijos mokyklose - tai begalinė ramybė tiek tarp vaikų, tiek tarp mokytojų. Nėra jokio skubėjimo, lėkimo, stumdymosi, triukšmo. Pamokose ir pertraukų metu ramu, mažai triukšmo. Jaučiasi didelė pagarba mokytojui, laisvė ir pasitikėjimas, mokinių ir mokytojų atsakomybė siekiant rezultatų, šilti mokytojų ir mokinių tarpusavio santykiai, tylus susikalbėjimas, mokinių savarankiškumas, atsakingumas. Nors pagrindinėje mokykloje nėra skambučio, tačiau visi laikosi tvarkos – laiku pradeda ir baigia pamoką, mokiniai laiku grįžta po pertraukos į klases.

Mokytojai turi tik savo dalyko pamokas. Jokių neformalaus ugdymo užsiėmimų po pamokų neveda. Mokytojas yra specialistas tik to dalyko, kurio moko. Pamokose jaučiamas laisvumas, gausus IT naudojimas, mokytojų ir mokinių bendravimas ir bendradarbiavimas, laisvas pamokos temų pasirinkimas.

Klasėse naudojami mobilūs baldai, todėl mokiniai gali laisvai pasirinkti, kokiu būdu nori dirbti – grupėse ar individualiai. Gerbiamas kiekvieno mokinio pasirinkimas. Pagrindiniai mokymo(si) įrankiai – kompiuteris ir sąsiuvinis. Mokytojas yra tik patarėjas. Atkreipėme dėmesį, jog visi mokiniai rašo pieštukais. Jeigu atsakymas klaidingas, vaikas gali jį ištrinti ir perrašyti teisingai. Mokytojai klaidų neakcentuoja, akcentuoja, kad yra mokymas be klaidų. Mokytojai dirba vadovaudamiesi principu ,,Mažiau yra daugiau“. Jei vaikas teisingai atlieka užduotį, vadinasi, jis temą suprato. Tie mokiniai, kurie baigė užduotį, atsiskaitė už darbą, gali imtis kitos veiklos - ieškoti jį dominančios informacijos arba tiesiog žaisti kompiuteriu. Nustebino, jog vaikai, gavę užduotį, ją gali atlikti įsitaisę kaip jiems patogu – susiraitę ant kėdės, susidėję kojas ant kitos kėdės, atsigulę ant minkštasuolių ar netgi ant palangės. Kai kurie dėvi striukes, kiti sėdi su kapišonais „nuvirtę“ ant suolo, bet niekas į tai nereaguoja. Leidžiama mokiniams atliekant užduotis klausytis muzikos su ausinėmis. Mokinys mokosi sau, žino, kad į gimnaziją pateks tik su gerais ir labai gerais pažymiais (8,4 vidurkiu).

Mokyklose daug dėmesio skiriama ne tik individualiam mokymui(si), bet ir pagrindinėms vaiko reikmėms: maistui, fiziniam aktyvumui, poilsiui. Stebino mokyklos erdvės poilsiui bei įvairioms veikloms. Pagrindinėje mokykloje netgi įrengtas poilsio kambarys, kuriame mokinys gali „nusnausti“ lovoje, pabūti tylioje, jaukioje aplinkoje niekieno netrukdomas. Tai parodo, jog svarbiausia mokykloje yra vaikai ir kiekvienas jų atskirai. Suomijos mokyklų valgyklose vyrauja švediško stalo principas, savitarna. Mokiniai įsideda to, ko nori, ir tiek, kiek nori, todėl nešvaistomas maistas. Nors mokykloje daug mokinių, tačiau eilių nėra, mokiniai puikiai apsitarnauja.

Visi mokiniai turi privalomas pertraukas lauke. Ir nesvarbu, ar lauke lyja, ar sninga, ar vėjuota, tačiau vaikai pertraukų metu būtinai turi „pravėdinti galvas“ lauke. Pradinės mokyklos kieme įrengtos sūpynės, laipiojimo sienelės, kalnelis, dengtas dirbtine medžiaga, laipynės, čiuožyklos, stalo teniso stalai. Iš kieme įrengtos patalpos vaikai gali pasiimti įvairių sporto priemonių – šokinėjimo lazdų, kamuolių, badmintono rakečių bei kitų įrankių reikalingų jų pačių sugalvotai veiklai. Pagrindinės mokyklos mokiniai turi teisę rinktis kur praleisti pertraukų laiką – lauke ar viduje, tačiau dažnai renkasi aktyvią pertrauką – šoka, juda sporto salėje grojant šiuolaikinei muzikai. Kadangi pagrindinė mokykla įsikūrusi šalia miškelio, tai daugelio mokomųjų disciplinų veiklos organizuojamos būtent čia. Per biologijos pamokas mokiniai keliauja į mišką rinkti įvairių augalų, vabzdžių, tyrinėja miško paklotę. Kūno kultūros pamokos taip pat dažnai vyksta lauke – mokiniai žygiuoja miško takeliais, slidinėja, čiužinėja, dalyvauja orientacinėse veiklose.

Suomijos mokyklose vaikai jaučiasi tarsi namuose. Klasėse vaikščioja be batų ar netgi basomis. Pradinių klasių mokiniai (1-6 kl.) įėję į mokyklą nusiauna batus, nusivelka viršutinius rūbus ir viską susikabina atvirose kabyklose, kurios įrengtos tiesiog koridoriuose. Klasėje turi šlepetes, tačiau retai jas apsiauna. Vyresnių klasių (7-9 kl.) mokiniai taip pat gali striukes pasikabinti kabyklose, tačiau pastebėjome, kad yra linkę jas nešiotis kartu su savimi iš klasės į klasę. Striukes sumeta po suolu, pakabina ant kėdės atlošo ar numeta klasės kampe ant žemės. Niekas dėl to jų nebara, neduoda pastabų. Lauko avalynę, prieš įeidami į klasę, nusiauna koridoriuje prie kabineto durų ir palieka. Mokytojai taip pat avi lengvus batelius ar šlepetes. Stebint kūno kultūros pamoką, pastebėjome, kad visi mokiniai sportuoja basomis - be avalynės ir kojinių. Paaiškinimas paprastas - mokinys atėjo į pamoką nepasiruošęs - neatsinešė sportinės avalynės, todėl sportuoja basomis.

Du kartus per metus po savaitę vyksta integruotos pamokos. Įprastos pamokos tuo metu nevyksta. Mokytojai turi laisvą dieną pasiruošti integruotoms pamokoms. Dirba porose po du ir planuoja savaitės veiklas. Pavyzdžiui septintų klasių mokytojai iškelia problemą, pvz., „Gera savijauta“, numato mokymo priemones (video, įvairių vietų lankymas), kiek laiko bus skiriama šiai temai (pvz., keturios dienos), kokiu būdu mokiniai atliks užduotį ir kokiu būdu ją pristatys (pvz., video, laikraščio formatu ir žodiniu pristatymu). Sutartą dieną atliktus darbus mokiniai pristato mokytojams, gauna įvertinamus. Penki geriausi darbai talpinami mokyklos e-žurnale.

Taip pat didelė dalis pamokų vyksta projektiniu būdu. Pavyzdžiui, geografijos pamokoje mokiniai rinkosi šalį, į kurią norėtų nuvykti ir apskaičiavo atstumą, rinkosi kelionės transporto priemonę (tinka visos transporto priemonės, išskyrus lėktuvą), planavo nakvynes, lankytinas vietas, skaičiavo kelionės išlaidas.

Sužavėjo tai, kad specialiojo ugdymo mokytojai, kalbėdami apie mokinius, turinčius mokymo(si) ir/ar elgesio, emocijų sutrikimus, visų pirma pabrėžia jų gerąsias asmenines savybes, gabumus, pomėgius ir tik tuomet įvardija esančius sunkumus. Mokinio, turinčio specialiųjų poreikių, mokymosi rezultatai vertinami tik su jo paties padaryta pažanga. Specialiojo ugdymo pedagogai, psichologas ir socialinis darbuotojas dirba kaip darni komanda, stengiasi padėti vienas kitam, kartu ieško geriausių sprendimų individualiu mokinio atžvilgiu. Bet kuriuo metu mokiniai gali užeiti pas šiuos specialistus ir išsakyti savo nuogąstavimus, bėdas. Kartais vaikams būna sunku išreikšti savo mintis ar atsiverti, tokiu atveju naudojamos kortelės su įvairiais piešinėliais ar nuotraukos nuotaikai išreikšti. Specialiojo ugdymo pedagogai taip pat padeda adaptuotis naujai atvykusiems mokiniams. Nors mokykloje mokosi nemažai tamsiaodžių vaikų, bet jokių diskriminacijos problemų, kaip minėjo pedagogai, neiškyla, vaikai draugiškai bendrauja vieni su kitais. Šios srities specialistai, kaip vieną didesnių problemų, keliančių neramumą jų mokykloje, įvardijo socialinius tinklus, mokinių bendravimą juose ar vienas kito ignoravimą, išbraukimą iš draugų grupės ir pan.

Projekto dalyviai, kupini naujų idėjų ir minčių, įkvėpti įgytos teigiamos ir unikalios patirties Suomijos mokyklose, ketina ją pritaikyti savo mokykloje.

 

Informaciją parengė A.Grigaliūnė, R. Gudaitė-Fediuk, A.Veikutienė

 

Šis projektas finansuojamas iš Europos Sąjungos programos „Erasmus+“